Zuid Australie met nog maar 7 weken te gaan...!
Hoi iedereen!
Het is weer eens tijd voor een nieuw verhaal, worden jullie het al zat? We hopen van niet! Nog maar een paar weken en dan staan we weer op Nederlandse grond! Het aftellen begint nu al wel een beetje, want de tijd vliegt voorbij!
Een aantal weken geleden waren we nog in wat de Australiers 'The Outback' noemen, het immens grote gedeelte land, in het midden, waar niemand wil/kan wonen. Een en al stof, nauwelijks begroeiing, slechts 1 verbindingsweg, woestijn en dorpjes van slechts 2 huizen. In het vorige verhaal hadden we al verteld dat we de Uluru hebben bekeken en beklommen en dat speelde zich af rondom Alice Springs, bijna precies in het midden van Australie. Na die paar dagen daar te hebben doorgebracht, was het tijd om het meest saaie stuk weg af te reizen die wij denken we ooit gezien hebben. Tijdens1600km van Alice Springs naar Port Augusta in het Zuiden, zouden we nauwelijks dorpjes zien, nauwelijks begroeiing, vele dode kangaroos en overheersend Niets. Gewoon niets, voor honderden kilometers langs, eigenlijk nog best indrukwekkend..
Onderweg was er in dat stuk vrij weinig te zien/doen, al hebben we alsnog wel een aantal keer gestopt. Allereerst bij het mijnstadje Coober Pedy, dat voor meer dan de helft ondergronds gebouwd is! Dit omdat in de zomermaanden de temperaturen kunnen stijgen tot zelfs 53 graden! Het was een leuke ervaring om bijvoorbeeld een ondergrondse kerk te bezichtigen en een poging te doen om te begrijpen waarom iemand ooit zo ontzettend afgelegen wil wonen. We kwamen er niet uit. Het stadje was vooral erg stoffig, had geen bomen of struiken of enige andere vorm van begroeiing en elk huis was net zo saai en wit als de andere. Ook liepen er heel veel zwervers rond in de straten. Al met al niet ons favoriete plek, maar wel erg interessant (misschien past 'Bizar' hier beter..).
Na nog eens honderden kilometers te hebben afgelegd in een een aantal dagen, waren we inmiddels de grens over van South Australia. Terug in de bewoonde wereld hebben we na maarliefs 2 weken weer kunnen genieten van een warme douche!! (heerlijk!), kon de e-mail en het nieuws weer even bekeken worden en belangrijker: waren de prijzen eindelijk weer normaal! In de outback hebben we regelmatig $1.80 moeten betalen voor 1 liter benzine (zo'n 1.25 euro), terwijl in de bewoonde wereld het slechts $1.28 (0.89 Eurocent) is! Ook het eten is een stuk goedkoper en dat helpt ons enorm onszelf aan het budget te houden.
In South Australia wilden we graag naar een groot natuurpark dat hier erg bekend is: Flinders Ranges, maar helaas hadden we zodanig slecht weer dat we besloten het over te slaan. De winter is hier nu echt begonnen en dat hebben we zeker gemerkt! Het is behoorlijk koud, vooral 's ochtends en 's avonds en de lange broeken, truien en zelfs winterjassen worden nu dagelijks gedragen! Overdag is het hier nu ongeveer 15 graden en 's avonds zakt dat dan naar ongeveer 5 graden. Drie nachten geleden sliepen we nog in de auto en had het 's nachts gevroren! Geloof ons, dan is een auto echt ontzettend koud en onaangenaam! Met dikke pyama broeken met sokken eroverheen, meerdere shirts en zelfs een dikke trui lagen we dan onder de twee slaapzakken, om maar met moeite warm te blijven. Gelukkig beschikken we nu over een huis met bed en zelfs een haardvuur, maar daarover straks meer!
Nog voor die hele koude nacht, waren we in Adelaide. Dat is een redelijk grote stad, maar erg schoon, niet zo druk en omringd door een waanzinnig mooi berggebied. We hebben er onszelfs meerdere dagen goed kunnen vermaken. Er waren leuke en gigantische markten, meerdere gratis musea, gratis internet, een leuk centrum, mooie gebouwen, ennn....een chocoladefabriek! Deze kleine fabriek behoort tot een van de luxere chocolatiers van Australia en bieden een gratis tour aan met gratis proeven! Daar hadden wij natuurlijk wel oren na! En lekker dat het was! Twee grote handen vol chocolade en even mogen gluren in de fabriek, erg leuk allemaal!
Ten Zuiden van Adelaide, na een paar uur rijden, hebben we nog een lange wandeling gemaakt in een natuurpark daar. Het lag direct langs de zee en voerde ons over de hoge kliffen, sommige van wel 150 meter hoog. Aan het einde van de wandeling was er een uitkijkpunt waarvan je een grote groep wilde zeehonden kon zien zonnebaden en zwemmen. Ook dit was erg leuk en na een aantal uur keerden wevermoeid maar voldaan terug naar de auto.
Zuid Australie is niet heel erg groot, dus met een aantal weken hadden we het goed kunnen ontdekken. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een lange dag doorgebracht in 'The Grampians', wat een groot natuurpark is, midden in de bergen. Ontzettend mooie omgeving met ruige wandelpadden, grote rotsblokken en verre uitzichten. Voor een paar uur wandelen en klimmen draaien we onze hand niet meer om, de omgevingen hier zijn het zo ontzettend waard dat we elke keer weer beginnen aan wandelingen van 3 of 4 uur.
Na The Grampians was het tijd voor 'The Great Ocean Road' en ja, eigenlijk 'gewoon' een weg, maar dan niet zo heel normaal. Deze weg van een paar honderd kilometer, kronkelt zijn baan direct langs de ruige zee en grote rotswanden. Helaas hadden we nogal pech met het weer, want grote zwarte en dikke wolken vulden de hemel en deden niets anders een flink wat regen naar beneden storten, dagenlang. Van de uitzichten hebben we dus niet heel erg kunnen genieten, daar was het te mistig voor, maar zelfs met slecht weer konden we goed zien dat deze weg echt tot een van de meest spectaculairste ter wereld hoort! Ook was er onderweg genoeg reden om uit te auto te stappen en de ogen de kost te geven aan de meest gekke, mooie en bizarre rotsformaties. De hele kust in dat gebied bestaat uit rotswanden van lijmsteen en doorhet continue geweld van de zee, zijn er zo bijzondere formaties gevormd. Erg leuk om te zien en het heeft heel wat foto's opgeleverd!
***We onderbreken het verhaal hier even, we gaan namelijk eten, hopelijk kunnen we binnenkort verder vertellen over o.a. Melbourne& de boerderijwaarwe nu verblijven en werken. ***
Reacties
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}