Patty-Anne.reismee.nl

Merry Christmas!

Ho ho ho! Merry Christmas! Oftewel fijne kerstdagen allemaal!

En... hebben jullie een witte kerst???

Bij ons valt helaas het weer wat tegen, het regent namelijk! Maar het is wel warm genoeg om in een korte broek en t shirt rond te lopen haha! Gister hebben we kerstavond met Heather en Jeremy gevierd, met een lekkere maaltijd met een voorafje met .... oesters! Vers uit het meer uit de achtertuin! Als toetje hadden we een heerlijk, door Heather gebakken, kerststol met ijs! Jammie! Dat belooft wat voor de komende twee kerstmalen! We zagen al een ham van 5,5 kilo liggen en een hele kip... en ontelbare eigen gebakken koekjes!

Zoals jullie dus lezen vieren we kerst bij Heather en Jeremy. Ze hebben ons dit aangeboden en wij konden natuurlijk geen nee zeggen! Wij mochten de kerstboom versieren en gisteravond is hun jongste zoon aangekomen en vanmiddag zal hun oudste zoon met zijn vrouw en kindje ook komen om een traditioneel kerstfeest te vieren!

Na kerst zullen we langzamerhand naar Sydney toe rijden(zo'n 350 kilometer) om daar Nieuwjaar te vieren! Het werk wat we eventueel zouden hebben gaat helaas niet door, dus na Nieuwjaar zullen we richting het noorden(Queensland) reizen, om ons rondje andersom dan gepland te reizen! Dus Gold Coast... here we come!

Ook hebben we wat nieuwe foto's geplaatst! Waarvan een met ons en Santa! Haha! We hebben eindelijk de echte kerstman ontmoet bij Carols bij Candlelight in Narooma. Dit is een groot dorpsfeest waarbij mensen samen komen om kerstliederen te zingen en daarbij een kaarsje aan steken. Het was echt heel gezellig en we kwamen zelfs in de kerstsferen!

Toevoeging: helaas is internet hier niet heel goed en krijgen we de foto's niet op de reiswebsite! Daarom hebben we een aantal foto's op de Hyves van Annelies geplaatst! We zullen de foto's zo snel mogelijk op deze website proberen te zetten!

Geniet ervan en voor iedereen hele fijne feestdagen toegewenst!

Liefs,

Patty en Annelies

Narooma

Hoi daar allemaal!

Wat lezen wij nou?? Ligt er sneeuw in Nederland! Wauw! Misschien krijgen jullie dit jaar dan wel eindelijk die witte kerst waar we elke jaar op hopen... hmm... worden wij wel een beetje jaloers van hoor! Maar natuurlijk klagen wij niet

Laughing
.. op gister na hebben wij een week gehad met heerlijk weer. De top lag rond de 35 graden, wat wel erg warm was omdat het erg benauwend was. Die avond is er dus ook eindelijk wat regen gevallen, maar 7 mm, maar het koelde wel flink af waardoor het gister best wel koud en regenachtig was! Maar vandaag lijkt het weer alsof er niets aan de hand is en is de hemel weer stralend blauw en is het rond de 25 graden.

Inmiddels zitten we al bijna een week bij onze Wwoof familie Heather en Jeremy. Een ouder stel(rond de 60 jaar) die op een groot stuk land wonen vlakbij Narooma. Ze hebben zelf 2 honden en kennels voor honden en katten die komen logeren! Jeremy werkt rondom 'de boerderij' met van alles en nog wat zoals zijn eigen gebouwde boot en Heather beheerd de kennels. Beide zijn ze erg sociaal en 'outgoing', bijna dagelijkse barbecue's met vrienden en organisaties zijn normaal hier! Zo zijn we woensdagavond mee genomen naar een 'drink on the driveway' party. Een pre kerstmis feestje waarbij gewoon wat mensen werden uitgenodigd die elk hun eigen drinken/eten en stoelen meenamen. Heel erg gezellig en heerlijke hapjes! Gister zouden we mee gaan naar een wekelijkse barbecue met vrienden van de Animal Welfare waar Heather lid van is. Dit is een soort reddings/opvangs centrum voor dieren waarvoor Heather geld inzameld en ook wel eens dieren opvangt in haar kennels. Maar helaas bleek deze niet door te gaan, maar met alle barbecue spullen al in de auto zijn we naar een parkeerplaats aan het water gereden en hebben we daar heerlijk gebarbecued! Het is namelijk zo dat bijna elke openbare parkeerplaats hier in Australie openbare toiletten en een barbecue hebben! Heerlijk gegeten en lekker gekletst. Het klikt ontzettend leuk tussen ons en hen.

Maandag zijn we ingewerkt door Heather, omdat het de bedoeling was om voor haar de kennels te doen zodat zij tijd over heeft voor alle andere dingen die ze doet en vooral nu rondom kerstmis. Erg leuk. Elke ochtend laten we de honden rennen in de buitenverblijven, spelen we met ze, ruimen we de kennels op, geven de honden weer wat te eten en doen ze weer terug in de kennels. Dit herhalen we smiddags nog een keer maar dan met een snack. En dan s'avonds weer een keer! Ook heeft ze nu 4 katten waarmee we heerlijk kunnen knuffelen. Voor de rest hebben we vrij, soms doen we nog een klusje op de boerderij, zoals de pier schilderen of een hek verwijderen. 'S ochtends, 's middags en 's avonds mogen we aanschuiven met eten en Heather is een goede kok! Dus eindelijk wat variatie in de keuken en gezellige gesprekken aan tafel. Het is erg leuk om van ze te leren, we hebben allerlei gesprekken over Australie en de verschillen met Nederland en dit is echt een goede leuke manier om het land echt te leren kennen.

Ook hebben we veel wallabies gezien hier! En.... een soort lopende tak! We weten niet meer precies wat de naam was .. iets met Sticky(plakkerig) maar hij was heel groot! Zo groot als onze schoenen, vrijwel wit en je kon hem echt niet onderscheiden van een andere tak! Hele lange enge poten waarmee die best snel kan rennen! Heel erg leuk om te zien en een dag later zagen we er nog een die wat kleiner was. Zelfs Jeremy was onder de indruk, omdat je niet vaak zulke grote ziet. Ook vertelde Jeremy over de verschillende slangen die hij wel eens heeft gezien op zijn terrein, waaronder wat giftige exemplaren

Surprised
. Maar maak jullie niet druk! Wij hebben ze nog niet gezien en Jeremy maakt ze dood als hij ze ziet! Ook is Jeremy al verschillende keren gebeten, maar hij heeft nooit ergens last van gehad!Oh en Annelies heeft ook haar eerste spin gezien! Patty wou er zo langs lopen! Gelukkig was dit exemplaar al dood, maar het was een Huntsman spin(googelen met zijn allen!), volgens Heather was het een klein exemplaar(maar al gauw 3 a 4 centimeter inclusief pootjes).

We kunnen ons hier dus prima vermaken! We zijn in een prachtige omgeving, aan het water waar we zelfs de mogelijkheid hebben om te kanooen! En het leuke is is dat we hier tot woensdag of donderdag kunnen blijven! Ze hadden het zelfs over de eerste kerstdag, maar als het goed is mogen wij dan naar Ulladulla om daar te werken, maar hier hebben we nog geen nieuws over omdat onze mogelijke werkgever nog niet zeker weet of hij de winkel kan openen. Zo ja.. dan kunnen we werken. We zullen het zien!

Helaas zijn we vergeten om de foto's van de camera op de USB stick te zetten, maar de volgende keer zullen we wat foto's online zetten van het huis waar we nu zitten!

Bij deze willen wij jullie ook alvast een hele fijne, en misschien wel witte, kerst wensen! Geniet van het lekkere eten, het gezeldschap en maak er twee mooie dagen van. Merry Christmas! Bless you(eetsmakelijk, op Australische manier)

Patty en Annelies

P.s. voor de nieuwschierigen... Heather en Jeremy hebben ook een website, onder het kopje foto's kun je foto's bekijken van de kennels en van 'Paradise Point', hun stuk land!http://www.paradisepointpetlodge.com

Even snel !

Hoi iedereen!

Eigenlijk wouden wij vandaag een mooi lang verhaal voor jullie schrijven, vooral omdat het alweer zo lang geleden is en wij natuurlijk weer heel wat te vertellen hebben. Helaas hebben wij bij onze Wwoof familie niet veel internet(met een limiet) en kunnen daar alleen op internet om onze emails te checken. Nu waren wij vandaag naar de bieb, maar daar is het zo ontzettend druk, waardoor wij niet al te veel tijd krijgen om te internetten. Dus wij willen proberen om deze week nog een keer terug te komen om dan een reisverhaal te maken! We hebben inmiddels wel weer wat foto's op internet kunnen zetten, en ook op de hyves van Annelies staan wat foto's! Geniet ervan!

Met ons gaat dus alles heel goed, we zijn nu bij de Wwoof familie. We krijgen heerlijk eten, we lunchen zelfs met sandwiches! Het werk in de kennels is erg leuk om te doen, heerlijk spelen met de honden en knuffelen met de katten. Savonds krijgen we heerlijk eten en ook genoeg prive tijd om samen te peddelen in de kano's! Prachtige rustige omgeving(6 km van Narooma), s avonds hoor je allerlei dieren geluiden, en er zijn hier veel Wallabie's!(kleine variant van Kangaroo). Het weer is heerlijk genieten, al voorspellen ze nu wel 'echte' regen waar de Australiers allemaal op aan het wachten zijn. Want het is deze zomer blijkbaar de droogste sinds 30 jaar! Hierdoor moeten we erg zuinig zijn op het water, wat de Wwoof familie krijgt van het regenwater! Het leert ons erg veel over milieu bewust denken en handelen. Tijdens het avondeten kletsen we gezellig over de cultuur, politiek, geschiedenis et cetera van Australie en van Nederland... heel erg interessant! In ieder geval bevalt het ons echt super! We weten nog niet tot hoe lang we mogen blijven, maar we hopen dat we tot na het weekend mogen blijven. Na kerst hebben we hopenlijk een baan gevonden, we hebben al een kennismaking gehad met ' de baas' en kunnen komen te werken in een fruit/groente winkel en op de vrachtwagen die langs kampeerparken rijd om daar fruit te verkopen. Maar het is nog niet zeker, dat horen we deze week! Accomodatie en eten zit er dan bij in en we verdienen ook nog eens geld... dus we hopen dat het lukt!

Nou dat was even een snelle update, we gaan er snel vandoor! We hopen dat jullie genieten van de foto's! Oja, we hebben er trouwens nog een australisch nummer bij, omdat het eerste nummer niet ideaal werkt(bereikbaarheid, kosten telefoongesprekken enzo) dus bij deze;

(061) 4510 328 03

Tot snel!

Liefs,

Patty en Annelies

Wandelen, stelende eenden, puffen en zweten.. en genieten!!!

Hallo daar!

Hebben jullie allemaal een leuke Sinterklaasavond gehad? Wij wel! Nouja, we hebben ons er eigenlijk helemaal niet mee bezig gehouden! Sinds dit weekeinde is het weer veel beter geworden. Het is nu rond de 25 a 30 graden, zo af en toe bewolkt en de wind is nog wat koud. Maar de winterjassen mogen weer uit! Op dit moment zijn we in Narooma! We zijn hier gekomen via Batemans Bay, een leuk vissersdorpje/stadje waar we heerlijk langs de kade hebben gezeten met ... de enige echte... Bananacake! Dit is een Australische lekkernij, een cake die naar banaan smaakt en hij was in de aanbieding! Heerlijk!

We besloten om naar Jervis Bay te rijden om daar op een holidaypark te gaan staan, omdat we al een tijdje niet gedouched hadden

Laughing
. Daar aangekomen eerst heerlijk gegeten(voor het eerst aardappels, met bietjes!) en daarna heerlijk gedouched. Wel jammer dat de douche van Annelies om de 1 minuut 10 cent nodig had om weer warm te worden... Hm! Het park was verder wel redelijk, het had zelfs een binnenplaatsje met een mini tv! We besloten lekker ouderwets tv te gaan kijken, maar na een uurtje hielden we dat ook voor gezien. Toen het namelijk donker werd besloten groepen met een soort vliegende kevers(diverse maten!) ons te vergezellen! Naar onze mening hebben die beestjes geen ogen, want ze vliegen echt overal tegen aan! Erg vies... daar ging ons avondje tv kijken!

Volgende ochtend besloten we om Pigeon House Mountain te gaan beklimmen, waar we al veel over gelezen hadden. Na 26 kilometer over dirt track(zandweg, kuilen, keien) bereikten we eindelijk de start van de wandeling. Na 5 minuten hadden we meteen al door hoe zwaar dit zou worden! Er was niet echt een pad, maar meer een klauter route over rotsen en boomstammen. En dat terwijl de weg zo stijl omhoog ging dat het bijna niet te belopen was! Na 500 meter klimmen kwamen we op een plateau, een plat gedeelte van de berg. Waar het uitzicht al echt prachtig was! Maar de laatste beklimming moest nog komen! In de Lonely Planet stond dat het laatste gedeelte van de 'wandeling' niet bestemd was voor mensen met hoogtevrees. En dat werd al snel duidelijk. Het laatste gedeelte bestond namelijk uit een giga stuk rots op het plateau waartussen allemaal dunne, hele stijle trappen waren gebouwd...Maar we hebben het gered en het uitzicht was echt waanzinnig op 720 meter hoogte! We konden erg ver kijken over het heuvel/berg landschap, waarop de bossen als een deken neervallen. We waren dan ook erg trots op onszelf

Laughing

Die avond wouden we graag bij Pebble Beach slapen, omdat daar veel kangaroo's bleken te leven die tot aan het strand kwamen! De weg erheen was heel erg mooi, afdalend van een berg keek je al uit over de mooie baai, bossen en de zee met een prachtige lichtblauwe kleur. We besloten meteen de kangaroo's op te zoeken.. en ja hoor! Er zat een hele kolonie op het strand. Patty kon het natuurlijk niet laten en wou ze van dichterbij bekijken.. totdat daar Big Mama uit de bosjes kwam!! Wat kunnen die beesten groot zijn zeg!

De volgende dag werden we om 7.15 gewekt door de, niet al te vriendelijke, parkranger met het verzoek of we wouden betalen! He.. geen gratis overnachting deze keer, maar toevallig hadden we geen contant geld bij ons. Mevrouw werd meteen helemaal gepikeerd en begon te dreigen met ' proces, proces'! Na een half uur konden we eindelijk weer verder slapen en hebben we later die ochtend keurig het geld ergens gepind en naar haar toe gebracht. Ook die dag wouden we lekker wandelen en we besloten naar Snake Bay te lopen, een tocht van 4 kilometer langs de baaien. Wederom weer een erg mooi, maar vermoeiend tochtje over tientallen, honderden traptreden die daar in de grond zijn gemaakt omdat het anders te stijl wordt! Voor de rest lekker gerelaxt die dag in Batemans Bay.

Die avond besloten we te slapen in Congo. Hier was een 'bushcamping' en het was een erg mooie camping! Het lag vlak langs een prachtig breed strand met grote rotsen. Ook de kleur van de zee was hier weer heel erg mooi blauw! We hebben dan ook lekker over het strand gewandeld. helaas kwam er 's avonds weer een parkranger het geld innen voor die dag. Twee keer pech! De dag erop(zondag) het erg rustig aan gedaan, want we waren allebei nogal futloos. We waren geeindigd in Narooma, waar we besloten wel gratis te kamperen op een rest area langs een prachtig meer! Voordeel van de rest area's hier is dat ze eigenlijk altijd toiletten en bbq's hebben!! Toen we eenmaal gesetteld waren en ons wasje gedaan hadden(met een mooi waslijntje tussen twee bomen haha!) kwamen er nog bezoekers, die gezellig een praatje met ons begonnen te maken. Ze bleken een BBQ te houden met heel wat vrienden, liepen we daar in onze vieze kleding en de onderbroeken te drogen aan de ramen/antennes van de auto! Maar ze vonden het echt niet erg en we mochten er zelfs wel bij komen zitten, want er zou ook een Wwoof familie komen! Later op de avond hebben we gepraat met deze Wwoof familie en zij nodigde ons uit voor volgende week, want op dit moment had ze nog twee franse Wwoofers die we ook ontmoet hebben. Ze is eigenaar van kennels voor honden en katten, een soort hotel! Helemaal iets voor ons dus!!!! Binnen 4 tot 5 dagen zouden we daar terecht kunnen, we houden jullie op de hoogte!

Gister(zondag) waren we hier voor precies 3 weken. De tijd vliegt voorbij! We genieten van elke dag, op sommige momenten wordt ons dat wel moeilijk gemaakt(het geen werk/Wwoof kunnen vinden, niet douchen et cetera). Het kamperen bevalt ons wel prima! We slapen goed, eten lekker en we zien de mooiste plekjes! De mensen hier zijn over het algemeen bijzonder behulpzaam en ze zijn echt geinteresseerd in je. Vanochtend kwam er een parkranger kijken bij ons, volgens ons omdat we daar officieel niet mochten kamperen. Ze maakte een praatje en uiteindelijk hadden we het over de schoolsystemen in NL en Australia.. erg leuk!

Je hebt hier ook de mooiste natuur. Veel vogels, die wij niet eens kennen en de gekste geluiden maken! Je hebt hier de Kookkaburri's, die een geluid maken alsof ze lachen. Heel apart om te horen! Vogels die computergeluiden maken.. of vogels die je brood afpakken! Zoals dat bij Patty is gebeurd! Je hebt hier een soort vogel, met een dik lijf en een grote dikke snavel, lijkt op een soort pinquin en ze zien er heel lief en schattig uit! Totdat hij een noodvlucht maakte, het getoaste broodje uit Patty haar handen griste en er heel hard vandoor vloog! (hihihihi). Je hebt hier ook gigantische mieren en ontzettend veel vliegen! Die houden er vooral van om rond je hoofd te vliegen en te landen op je wimpers. Verder veel aangereden kangaroo's gezien, heel naar om te zien. Ook aangespoelde kwallen en zee-egels! De kwallen zien er maar gek uit, en volgens ons zullen we nog heel wat gekke beesten zien hier!

Inmiddels is het alweer een heel verhaal geworden. Verveeld het jullie al? Ons niet! We vinden het echt heel erg leuk om jullie reacties te lezen op onze verhalen. En ook om weer wat van thuis mee te krijgen!

Nou tot snel!!

Kus,

Patty&Annelies

Korte update!

Hoi iedereen!

Hier is het zonnetje eindelijk weer begonnen met schijnen, wil het in Nederland ook een beetje lukken met mooi weer? Nog maar twee daagjes en dan is het al pakjesavond! Heel gek idee. Op de radio hier horen wij al wel heel veel kerstreclames, maar in de kerstsferen komen wij echt niet!

Eergisteren zijn wij hier in Kiama aangekomen. Dit ligt aan de oostkust, direct aan de oceaan! In Kiama hebben we even wat sightseeing gedaan, zo is hier bijvoorbeel het Blowhole. Dit is een door erosie gevormde spleet in de rotsen naast de zee. Wanneer de zee dan wild golvend het water er doorheen spuwt, kan het zeewater tot wel 60 meter recht omhoog gespoten worden. Erg apart om te zien, vooral omdat het gepaard gaat met een bulderend geluid!

Aan het eind van de dag gingen we op zoek naar de camping, die we wonderbaarlijk vrijwel direct vonden. Het ligt bijna aan de zee, bij Seven Mile Beach, en is een prima camping maar met alleen een wc als faciliteit. We hebben nog even flink uitgewaaid op het strand, want met uitzondering van vandaag was het de afgelopen week echt koud! We hebben de winterjassen vrijwel nonstop aangehad!

Sealed

Enja.. dan heb je bijna -schrik niet- vijf dagen niet gedouched. We hebben bibberend van de kou maar een washandje gepakt. Denken dat je onder een warme douche staat helpt niet, haha! Maar we voelde ons wel weer iets schoner!
Laughing
We hebben al een paar keer gezegd dat als wij terugkomen, jullie ons niet meer herkennen. We zijn namelijk heeeelemaal gewend aan bacterieen, huismerken, niet douchen en heeel budget winkelen!
Tongue out

We hebben vandaag twee wandelroutes gedaan in het Minnamurra Rainforest. Best zware wandelingen, maar dwars door het regenwoud! Echt heel mooi om te zien. Gigantische bomen , helemaal begroeid met lianen en een waterval met een klein idylisch meer. Echt iets dat we niet hadden willen missen! Foto's komen snel!

Nu gaan we even een paar Wwoof-families mailen, hopelijk kunnen we iemands familie binnenkort versterken. Gratis onderdak en eten is natuurlijk nooit verkeerd en er zitten er hele interessante families bij! Daarna zullen we iets verder naar het Zuiden gaan rijden, waarschijnlijk om te overnachten op Phebbly Beach, waar volgens de Lonely Planet wilde kangaroes over het strand hupsen. We zijn heel benieuwd!

Veel liefs! En voor sommigen alvast een hele fijne en gezellige sinterklaasavond!!

xx Annelies & Patty

Canberra!

Hoi daar!

We zijn nu in Canberra, de hoofdstad van dit immense land. Met een kleine omweg, zijn we uiteindelijk hier gekomen.. laten we uitleggen hoe: Toen we op het caravanpark in Grenfell stonden, hebben we even met de eigenaar ervan gepraat. Deze hoorde van onze plannen om uien te gaan rapen in Griffith en raadde ons dit sterk af. Het zou veel te zwaar zijn, onderbetaald en totaal de moeite niet waard. Nee, dan konden wij veel beter naar het stadje Young, dat ook nog eens 150 km dichterbij lag. Young is namelijk de kersenhoofdstad van New South Wales en kersenplukken zou stukken makkelijker zijn en bovendien zou het seizoen net begonnen zijn. Toen zijn wij maar vol vertrouwen richting Young gegaan. We hebben ons keurig ingeschreven bij de uitzendbureaus, maar we hadden al gauw door dat wij niet de enigen waren die op een baantje jaagden. Tijdens het inschrijven vertelde de medewerkster ons dat dit seizoen een van de slechtste is.Ze zei dat delokale varkens topmaaltijden gehad hadden, maar dat het goede marktfruit maar niet kwam. Ze zou ons bellen als ze nieuws had.
Tja.. toen hadden we een klein dilemma, want een weekend wachten in een stadje als Young leek ons niet heel spannend en bovendien wilde we kijken of we niet alsnog uien konden rapen in Griffith. We besloten het laatste en reden dezelfde dag nog naar Griffith. Hier aangekomen waren de kantoren al dicht dus besloten we zelf langs boeren te gaan (en dat waren er heel wat!). Via via hoorde we bij welke personen we moesten zijn, maar uiteindelijk vertelden iedereen ons hetzelfde. Het kan worden samengevat in de volgende woorden: Wereldwijde crisis enslecht seizoen. Dubbel pech dus!

Wij laten het er echter niet zo gauw bij zitten en zoeken gewoon door. Bij elke mogelijkheid tot internet struinen we alle banensites afen voor de rest gaan we voorlopig heel hard genieten van alles wat we zien! We hebben dan misschien een flinke slinger landinwaarts gereden, maar wat hebben wij al veel mooie dingen gezien zeg! We hadden deze kleine roadtrip absoluut niet willen missen! Vooral landinwaarts zie je pas de echte manier van leven hier. Zo afgelegen en vol in de natuur. Dorpjes van 150 inwoners en 360* uitzichten op alleen maar bergen, valleien en alles in de mooiste kleuren.

En nu zijn we in Canberra, via Gundagai en Yass zijn we hier terecht gekomen. Eigenlijk wilde we deze stad overslaan, maar omdat er wel heel veel gratis te zien en te doen is en het nu toevallig op onze route kwam, hebben we hier toch een stop van 1/2 dagen ingelast. Canberra is een stad die erg kunstmatig is, 1 blik op de stadsplattegrond laat al zien waarom. Vrijwel alles is hier bedacht en ontworpen en dat maakt het een beetje klinisch. Toch hadden wij een mooi plekje bij het meer (dat redelijk uitgestrekt dwars door de stad gaat), iets buiten het centrum gevonden waar wij hebben geslapen. In dat meer zwemt een flink aantal zwarte zwanen (met veel kleintjes) en ook hebben wij vrienden gesloten met een kleine familie vogels. Verder zie je hier weer veel pelikanen en kijken we uit op een berg waar een verlichte toren op staat. Toch wel erg mooi in het donker. Verder zijn ook werderom alle mensen erg relaxed en behulpzaam! We hebben ons dan ook nog geen 1 keer onveilig gevoeld!

Nu zijn wij in The National Library of Australia, waar we gratis kunnen internetten en rondkijken. Straks willen we nog naar het National Museum of Australia (ook gratis!) en misschien een wandelroute doen (de stad is omringd door drie bergen), maar daarmee wachten we tot het weer wat opklaart. We hebben de afgelopen dagen aardig wat regen gehad en vandaag en gister lopen we in onze winterjassen hoor! Denk je de winter in Nederland over te slaan....krijg je dit!

Surprised
Gelukkig wordt het aanstaande donderdag weer 28 graden, dus lang hoeven we niet te wachten!

Gister (zondag) kwamen we hier aan en hoorde we over een overdekte markt die alleen op zondag is. Dat leek ons toch wel erg leuk om te doen, al was het even zoeken. De markt was namelijk in een oude fabriekshal. Maar wat een leuke markt! Heel veel ambachtsproducten. Zelfgemaakte zeep, chocolade, beelden, aboriginalkunst, schilderijen en vooral heel veel eten! We hebben ons sterk moeten houden om alle nougat, chocolade, Fudge (heeel veel fudge!!), pizza's en fruit niet op te kopen...haha

Laughing
nooit gaan winkelen als je honger hebt!

Maargoed, we gaan nu Canberra verder verkennen! Is het weer in Nederland al wat opgeknapt?? Zijn jullie al helemaal in sinterklaassferen? Jullie horen snel van ons!

Liefs!

First roadtrip!

Hoi iedereen!

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat we wat hebben gepost en dat is niet zonder reden! De afgelopen dagen is er behoorlijk wat gebeurd, dus ga er goed voor zitten... dit word weer een lang verhaal!

We eindigden het vorige verhaal dat we zouden gaan Wwoofen(Wwoofen is werken bij een familie thuis voor kost en inwoning, vaak op een farm). Op een bewolkte maandagochtendreden we richting Peats Ridge om naar onze Wwoof familie te gaan. De familie klonk erg leuk via de e-mail. Ze hadden een kleine en een meditaty/yogacentrum in de bossen. Het huis lag wel een beetje afgelegen. Nou dat bleek! De geasfalteerde weg werd een grindpad. Het aantal huizen langs de weg slinkte aanzienlijk. En na ongeveer 10 km zagen we alleen nog maar bomen en werd het grindpad een bijna niet te rijden zanderig, hobbelig en keiig bospad. Na 30 minuten rijden zagen we iets van leven. Dat wil zeggen een vies bruin 'zwembadje' waarin kapot speelgoed dreef. We kregen de kriebels al bij het zien van een zeecontainer langs het pad, met als scenario dat wij daarin moesten gaan slapen. We stapten uit en slopen stiekem dichter naar het huis om te gaan kijken. Alles was vies, kapot en zelfs de radio had geen ontvangst meer. Filmscenario's(het type reizigers stranden, zoeken hulp in huis, worden afgeslacht en opgegeten) kwamen in ons op. We keken elkaar aan, renden naar de auto en zijn zo snel mogelijk weer naar de bewoonde wereld gereden!

Geen Wwoof adres, geen verblijfsplaats.. maar wel boerderijen in de buurt! Dus die zijn we allemaal langsgegaan om te vragen of ze werk voor ons hadden. Helaas.. iedereen was al voorzien! Om 16.30 besloten we een slaapplek te zoeken, want om 19.00 begint het donker te worden. Om 20.00 is het pikdonker hier en straatverlichting kennen ze niet. We strandden bij WoyWoy, een leuk stadje langs prachtige baaien! Hier hebben we een camping opgezocht aan Putty(Patty) Beach. Een 'bushcamping' ongeveer 50 meter van het strand af! Heerlijk!

De volgende dag besloten we op zoek te gaan naar werk. In WoyWoy hadden ze geen internetcafe dus we reden door naar Gosford. Gosford is Engeland in het klein. Sloeberige, asociale en vieze mensen! Maar wel genoeg uitzendbureau's, waaronder eentje waar je gratis gebruik mocht maken van de PC en telefoon! Hier hebben we de ochtend doorgebracht. Hierna reden we door naar Erina, omdat we hoorden dat je ook daar een internetcafe had. We kwamen in een miniplaatsje(geen woonhuis gezien), maar wel een gigantische Mall(winkelcentrum) met 330 winkels!!! Hier mochten we beide 30 minuten gratis internetten in de Bieb. Na veel gesolliciteerd te hebben, hebben we nog even boodschappen gedaan om hierna terug te gaan naar de camping.

Woensdagochtend/middag zijn we terug gegaan naar dat uitzendbureau in Gosford om onze e-mail te checken, maar helaas. Het werk ligt blijkbaar niet voor het oprapen! Maar we ontdekten een telefoonnummer van een boer in Griffith, die werk had. Maarja, Griffith was 650 kilometer landinwaarts rijden! We belden de boer en die gaf ons een garantie dat we meteen aan het werk konden als we aankwamen! Dus om 16.00 besloten we om richting Griffith te gaan! Snel onze welverdiende donuts en MacDonalds(jaja we hebben gezondigd) gehaald en op weg gegaan.

We gingen onderweg en we hebben echt hele mooie dingen gezien! Bij Berowra bijvoorbeeld. We moesten eerst een berg over met slingerige, smalle en U-vormige bochten waarna we in een prachtig dal kwamen waar een mooie rivier stroomde. Hier moesten we met het pondje over! Het pondje vaarde tussen twee grote bergen in, echt een plek uit de vakantieboeken! Prachtig!! Het zou snel donker worden en we besloten snel door te rijden naar het begin van de Blue Mountains om daar te gaan overnachten. Daar aangekomen was het park met daarin de campinggrond al dicht! Twee andere parken waren eveneens gesloten. Met de kennis dat het eerstvolgende park ook wel gesloten zou zijn en minstens 50 km verderop gelegen zou zijn stapten we de plaatstelijke pub in om het te vragen. Deze aardige mevrouw verzekerde ons ervan dat we het parkeerterrein achter een hotel(!!) wel mochten gebruiken om te kamperen! Hier hebben we verbaasd maar gretig gebruik van gemaakt, dus parkeerde we de auto op het grasveldje naast het hotel...en tegenover een benzinestation! Het sliep best lekker...ware het niet dat Annelies helemaal lekgeprikt werd door de enkele muggen die blijkbaar ook in de auto verbleven. Patty had gek genoeg nergens last van!

Tongue out

De volgende dag zouden we via de Blue Mountains onze tocht naar Griffith vervolgen. Bij de Blue Mountains, die overigens echt adembenemend mooi zijn, stopte we regelmatig bij watervallen en lookouts. Echt een heel mooi gebied! We stopten bijvoorbeeld bij Echo Point, waar je uit kon kijken over de valleien en giga rotsen, en ook op the Three Sisters, een rotsformatie waar een legende over is. Ook hebben we de langste waterval van de bergketen gezien (meer dan 300m hoog), hiervoor moesten we wel 3 kwatier lang zwoegend de berg op en af klimmen, middels een trappetje. Wel een prachtig uitzicht gehad!

We willen zeker nog een keer terug naar de Blue Mountains om bijvoorbeeld een dagwandeling te gaan doen. Nu zijn we inmiddels bij het ministadje Glenfell. Een stadje dat lijkt te zijn opgebouwd met een western filmdecor! Na veel omrijden en zoeken hebben we de auto bij een caravanparking gezet, waar we sinds 3 dagen eindelijk weer konden douchen!! Lekker! We waren helemaal opgekwikt en hebben als roosjes geslapen, haha! Onderweg naar de camping zagen we trouwens onze eerste echte kangaroo! We hadden er al twee gezien, alleen lagen die dood langs de weg! Deze hupte nog vrolijk langs de weg, helaas net te snel om op de foto te krijgen. Ook hebben we een emoe gezien en een schilpad gered van een tragische dood! Het arme beestje besloot de weg over te steken waar auto's en truckers 110 km mogen rijden. Het was noodweer maar we zijn gestopt en als twee redders in nood op het beestje afgerend. Van schrik rende(!!!!!!!) deze het hoge gras in, veilig van de straat. Zo.. die hebben we gered!

Vandaag wilden we eigenlijk onze tocht naar Grifftith vervolgen, maar de campingeigenaar vertelde ons dat er ook genoeg werk in Young moet zijn. En dat is maar 50 km hier vandaan! Dus dat gaan we nu zeker proberen. Lukt het niet, dan kunnen we altijd nog door naar Griffith.

Dit waren voor even, onze avonturen. Een ding is zeker; De Aussies zijn ontzettend behulpzaam en aardig! Hele relaxe mensen!

Wederom bedankt voor jullie reacties!! Erg leuk om te lezen dat het stormt in Nederland! Al hebben wij hier gister onze portie ook gehad (stroom was zelfs uitgevallen door de bliksem).

Heel veel liefs!

xx Annelies & Patty

Bushcamping in Lane Cove

Hoi daar!

Vanochtend hebben we het hostel moeten verlaten, wat we overigens niet heel erg vonden. Het was een prima hostel, maar nu konden we eindelijk echt op weg. We hebben de afgelopen dagen veel geregeld, de auto is op onze naam en verzekerd. Dit heeft ons een hele dag achter de computer gekost, met 35 gr buiten en dat terwijl we klaar waren om naar het strand te gaan. Maar geregeld, eindelijk! Totdat Patty het nog even spannend maakte, door op een onvoorzichtig momentje de autopapieren/registratiebewijzen door het openstaande raam zag vliegen. Snel rende ze naar buiten, maar de harde wind blies de blaadjes mee.......oeps.
Gelukkig kon Patty door een tijgersprong 1 blaadje uit de lucht graaien en de andere van een dak afvissen. ffiew.. opgelost.

Surprised

Die avond zijn we nog even naar BondiBeach gereden, waar we voor het eerst de Australische zee zagen en even heerlijk konden afkoelen. Afkoelen zeker, want het water is ijskoud!! Het strand was echt mooi, zie de foto's!

De volgende dag wilden we eigenlijk naar het Royal National Park, het 1 na oudste park ter wereld. Maarja, we zouden moeten tanken maar door de betaling van de auto zaten we op alle passen aan ons limiet!

Tongue out
We namen de gok maar niet en gingen naar Vaucluse, een landtong die aanzienlijk dichterbij is. Op de route ernaartoe hadden we prachtige uitzichten op The City en na een klein uurtje kwamen webij het einde van de landtong. Hier was ook 'The Cap', een geweldig uitkijkpunt richting de oceaan, met zicht op de enorme kliffen die de kustlijn vormen!! Dit was echt geweldig mooi, we hebben dan ookveel foto's gemaakt!
Laughing

Na een tijdje rondgekeken en gelopen bij The Cap waren weinmiddels zo oververhit dat we de weg overstaken om daar te gaan zwemmen in de zee.Wezagen echter niemand zwemmen, dus wilde we vragen of het wel veilig was.Een Aziatischekelner bij een nabij gelegen restaurant vertelde ons dat hij heel vaak mensen zag zwemmen en ja dan zal het wel veilig zijn. Patty vroeg ofer netten waren voor de kwallen (het seizoen begint namelijk nu ongeveer), maardat wist hij niet, maar toch: 'Go swim, it's really safe,peoplealways swim here'. Juist.......niet erg geloofwaardig vonden we dus vroegen we het een jongen bij een koffiebar. En zijn antwoord...:'No, No, Definitly not! There are sharks everywhere and coming up to the beach!' Hahaha, dus....Gelukkig bleek er verderop wel een veilig strand te zijn, waar we inderdaad ook veel mensen (veel locals) zagen zwemmen. We hebben heerlijk gezwommen, maar zijn ondanks vijf keer insmeren hier en daar flink verbrand. Wat zullen wij bruin zijn als we terugkomen

Tongue out

We hebben daar ook nog de South Head Heritage Walktrail gedaan, een route van 3 kwartier die het uiterste puntje van de landtong innam. We kwamen hierbij langs een verborgen prachtstrandje, met kliffen, helder water, licht zand en palmbomen. We konden helaas geen foto's maken omdat het gereserveerd was voor nudisten (stiekem toch gedaan!) maar toen we stonden te kijken hoorde we ineens allerlei belletjes...dit klonk bekend.....en ja hoor: een ijscoman op een bootje! Die ging gewoon alle strandjes langs!
Laughing

Toen we op de terugweg waren (het zonnetje was helaas weggegaan) hoorde we iedereen over 'a big storm coming this way'. De lucht was inderdaad wat donkerderblauw, maar voor ons absoluut niet angstaanjagend. We gingen terug naar het hostel en op de radio hoorde we constant een update over het weer, over The Big Storm. Nou.... het bliksemde wel, zo af en toe, en ja....ook een paar spettertjes, maar dat was het dan ook. Ook overleefd.

Als wij terugkomen gaan wij de supermarkt Woolsworth promoten in Nederland! 4 kg waspoeder, 2 liter afwasmiddel, 4 rollen toiletpapier, 1kg suiker, 1 liter bodylotion, 1/2 kg koffiepoeder voorrrr......$18 !! Dit is ongeveer 10 euro!

Cool
Geweldig toch??

Nog even achter internet gezeten in het hostel, maar de verbinding was zo slecht! Daarom staan er ook nog niet echt foto's op. Hopelijk lukt het nu wel! Want we zijn vanochtend naar een camping gereden, in het Lane cove national park. We hebben hier een plekje bemachtigd voor 2 nachten. Hierna gaan we Wwoofen bij Khannah & Vajra, met hun 5 jarig zoontje. Ze hebben een soort meditatie/yogacentrum, wel vrij afgelegen. We kunnen daar wel internet gebruiken, maar hoevaak en met welke verbinding weten we niet. We gaan bij hun in de tuin werken en ook assisteren bij het voorbereiden op bosbranden.

Morgen zijn we van plan om naar Manly te gaan, een voorstad van Sydney om daar naar het strand te gaan. Echt iets anders is moeilijk te doen aangezien de temperaturen rond de 40 graden zijn.

Tot de volgende update en bedankt vooor alle leuke reacties!!

Laughing

Liefs.